30. De EuroVelo 15 (Rhein route) CH – NL

Het is tijd om weer een mooie tocht te gaan maken, dit keer de EuroVelo 15 (Rhein – route)

Dag 1 (6 juli 2023, afstand 11,17 km)

Met de nachttrein naar Andermatt in Zwitserland. Daar waar de Rijn begint en voor mij eindigt in Hoek van Holland ( met een vertakking naar de Waal). Niet veel tijd, mijn vakantie bestond uit 14 dagen. Helaas was het lastig een kaartje te krijgen voor de nachttrein naar Basel (CH) en dan door naar Goeschenen (CH). Het is dan toch gelukt. Om 20:30 uur vertrekt de trein van het Centraal Station Amsterdam en om 06:30 uur stopt de trein in Basel. Overstap maken op zelfde station en dan door naar Goeschenen (CH). Op tijd was ik, zo rond 19:00 uur was ik al op station. Was best nerveus, hoe gaat mijn dikke vette Fat Caad de trein in.

Mijn beste vriendin Janneke kwam even gedag zeggen en veel succes wensen. Waardeer ik zo enorm. Goed dat ze er was, immers zij is meer met de trein begaan dan ik. Zo ontstond er even een discussie met betrekking tot de coupe waar mijn fiets stond, deze ging tot Zurich en de coupe waar ik sliep, deze ging tot Basel (CH). Uiteindelijk, “Alles komt goed”. In de trein een keurig nette slaap plek en in de ochtend een ontbijtje. Was een enorme leuke ervaring.

Dag 2 (7 juli 2023, afstand 96,71 km)

Gereden met de trein via Offenburg, Freiberg naar Basel SBB. Toch nog kunnen slapen en aanspraak alom. In de ochtend wakker geworden met heerlijke koffie en twee vers gebakken broodjes. Met al mijn spullen van coupe 182 naar 154 waar mijn fiets stond. Alles op tijd en jawel, ineens sta je dan in Basel (CH). Hups de trein door naar Goeschenen (CH) en vanuit daar terug naar Art Goldau (CH).

In Art Goldau (CH) ben ik gaan zoeken naar de weg die ik had uitgestippeld. Het is de EuroVelo 15 Rhein route. Gefietst langs de Vierwaldstattersee naar Zurich (Beiden CH). Het was inmiddels al 31 graden geworden en windstil. Zwitserland op zijn mooist. Alles is schoon, drink plaatsen in elk dorpje en de mensen zo vriendelijk. Broodjes zijn verrukkelijk en wat een heerlijke koffie. Ja, ik ben en blijf een koffie leut maar dat is op vakantie niet erg. In Flaach (CH) een camping opgezocht. Strak aan de Rijn en deze was (bleek later) in de avond adem benemend. Op terras heerlijk gegeten en lekker ontspannen gezeten. Jammer dat in de nacht begon het begon te regenen en onwijs zware onweersbuien. Eigelijk geen oog dicht gedaan, dus besloten in de ochtend maar wat later weg te gaan. Het was een prachtige camping en wederom alles zo schoon.

Dag 3 (8 juli 2023, afstand 119,30 km)

Bij het opstaan en opruimen besefte ik me eigelijk, dat dit voor mij een perfecte manier is op te reizen. Dagen lang op de fiets, door landen waar het fietsen populair is. Mensen ontmoeten (en weer niet voorstellen aan elkaar ha ha) die ook gek zijn van fietsen. Mooie tips gekregen en dan kom je toch er achter, dit is toch geweldig.

Vandaag langs de Rijn in de richting van Eglisa (CH), Bad Zuzach (CH) en Koblenz (CH). Kreeg de tip van een Zwitser om aan de over zijde van de Rijn te blijven. Dat is voor de kenners aan de zijde waar de grote plaatsen niet liggen. Zo kun je heerlijk rustig blijven fietsen en heb je geen op onthoud van dorpjes, toeristen en het is minder heuvelachtig. Was een goede tip. Ik heb bij iedere bocht in de Rijn aan de overzijde alle burchten kunnen aanschouwen. Het was zo ongelofelijk mooi. En ja, ik wist wel dat Zwitserland op zou houden naar dat ik in 1 dag door zowel Duitsland en Frankrijk zou rijden. Nee, eigelijk niet aan gedacht. Zo zat ik in Weil am Rhein (D) en zo in Mulhouse (Fr). Natuurlijk even gestopt bij het drie landen punt. In Kembs (Fr) een leuke gezellige franse camping gevonden. Aan de voorzijde het bord ‘Bienvenue au Camping du Canal !”. Ik sliep wederom aan de Rijn.

Dag 4 (9 juli 2023, afstand 122,80 km)

Plaatsje Mulhouse (Fr) begonnen, na een goede nachtrust gehad te hebben. Merkte wel dat de warmte (soms 39,7 graden op de Garmin) dat ik meer moet gaan drinken. Wat licht in het hoofd en het lijf voelt raar. Niet vervelend ofzo maar wel signaal dat ik even er aan moet denken dat ik veel meer moet gaan drinken. Via het plaatsje Ottmarshein (Fr), Strasbourg )Fr) en langs de Canal Du Rhone au Rhin aangekomen in het plaatsje Kehl (D). De hele dag de Rijn aan de linkerzijde gehouden en soms in eens door het landschap van graan, druiven en zonnebloemen. Hier vond ik een prachtige camping met werkelijk alles dr op en aan. Tot 22:00 uur bleef de keuken open en heb daar heerlijk kunnen eten. Onder tussen doe ik dan Strava bij werken, Instagram iets posten en kijken wat mij de volgende dag gaat brengen. Dit onder genot van een heerlijk koud biertje op een leuk terras en 9 van de 10 keer heb je aanspraak. Een stel uit Aalsmeer, de dame wilde eigelijk stoppen omdat het niet was wat ze er van gedacht had. Haar man heeft haar dan toch overgehaald om de EuroVelo 15 uit te rijden. Ik snap haar wel, als je de Camino hebt gereden is dit van een hele andere orde. Ik hoop dat ze het hebben gehaald.

Dag 5 (10 juli 2023, afstand 130,97 km)

Na een regenachtige nacht, vroeg op gestaan. Alles netjes weer op de fiets gekregen en vanuit de camping zat ik al op de route langs de Rijn. Rheinau (D) is het eerste plaatsje waar ik door heen heb gefietst. Helaas geen bakkertje of verse koffie maar wel op de zo veel kilometer een meetpaal. Geeft aan nog 68,4450 M. bis Rotterdam. Al snel naderde ik Karlsruhe (D). Viel iets tegen omdat de route door industrie ging. Ben dus van de route af gegaan want wilde graag in de stad een kijkje nemen. Prachtige stad en een nog mooier park waar je door heen kunt fietsen. Einde van de dag kwam ik aan bij een camping, echter was deze al vanaf 16:30 uur gesloten. Via een listige kunst greep stond ik op de camping. Ik betaal wel in de ochtend. Niemand keek op, werd niet aangesproken dus snel tentje opzetten. Douche en koken. Dit was de eerste dag dat ik mijn proviand moest aan slaan. Zelf gemaakte koffie, blikje fris, pasta carbonade en fruit toe. Hé, is dat niet een maaltijd. Tot laat in de avond aan het water gezeten en al het moois te hebben aanschouwd werd het tijd om de oogjes dicht te doen.

Dag 6 (11 juli 2023, afstand 120,96 km)

Wakker gemaakt door een grote groep ganzen ben ik vanuit Oberhausen / Rheinhausen vertrokken. Beetje grauw, industrieel hobbelig en smoezelig was de start. Wel rijk aan bloemen en uitgestrekte velden. Dus weer een contra dag zou dit worden. Zo fiets je door de meest mooie delen van Duitsland en zo fiets je door industrie grauw en smoezelig. In plaatsje Altlussheim (D) waren de mensen druk bezig het land te bewerken en dat in de 35 graden zonneschijn. Ze waren zo vriendelijk en gaven wat drinkwater mee en ik kon weer verder. Door Ketch (D) een historisch plaatsje in de deelstaat Bad-Wurttemberg. Ik kon mooi bij een eeuwen oude brug schuilen. Zo vaak als ik ben wezen fietsen en een stop maak, gaan dr naast mij mensen zitten. Geweldig, meteen vragen waar je vandaan komt wat je gaat doen en of alles goed gaat. Jawel, ik ben gekomen tot Mannheim (D). Hier wilde ik graag naar het centrum. Eigelijk even kijken bij het station. Midden op de kruising gestopt, foto gemaakt en naar de andere kant gereden. Mensen zullen wel gedacht hebben, ach boeien dat getoeter. Ik heb mijn plaatje. Had gelezen dat je om en door het stadhuis van Mannheim kunt fietsen. Toch even proberen en jawel, prachtig park achter het in mens groot gebouw. Nog klein stukje tot aan Wiesbaden (D) en dan op zoek naar plekje om te slapen. In Ginsheim / Gustavsburg had voor het eerst even een dingetje. Ik ging een ijs salon binnen, vroeg om water en de jongen achter de balie vulde gelijk mijn bidonnnetjes. Echter de eigenaresse (Een echte Duitse waar je geen ruzie mee wilde hebben) vroeg mij geld voor het water. Beteuterd keek ik haar aan, lag 2 euro neer en ben naar buiten gegaan. Ik stond nog even te kijken en hoorde binnen een best heftige discussie. Vervolgens komt de jongen naar buiten en geeft mij de 2 euro terug. In het Duitse was hij het er niet mee eens en wilde mij het geld terug geven. We moeten elkaar helpen daar waar we kunnen. Ik hoop maar dat ie nog zijn baan heeft.

Dag 7 (12 juli 2023, afstand 128,76 km)

Wiesbaden (D), je merkt gelijk dat alles drukker wordt. Op de weg op de fietspaden en de mensen worden, tja iets anders. Telkens als ik mensen in tegen over gestelde richting te gemoed fietste gingen ze bellen met hun fietsbel. Ach, in beging vind je dat nog wel grappig. Gaande weg op de dag begint het te irriteren en in het mooie Nederlands heb ik dan wel eens toe geroepen dat ik ze heus wel zie. Ze verstaan me niet, maar ik moest er iedere keer wel om lachen. Duits fiets examen met een theorie examen fietsbel gebruik. Volgens mijn ervaring zijn ze er niet voor gezakt. Langs de Rijn nog steeds door de plaatsjes Rüdesheim am Rhein (D), Kaub (D) en Koblenz (D) met het toren hoge beeld van Willem de I kijkend over de Rijn een prachtige dag gefietst. Tot aan Bad Hönningen waar ik een mooie slaapplek had gevonden. Altijd welkom en de eigenaresse kwam dan ook aangesneld (ondanks het tijdstip). Lekker alles gewassen, opgehangen, heerlijk gegeten en tot laat buiten gezeten. Naast mij een stel uit New Zeeland. Gaan fietsen tot aan Rotterdam, nemen dan een vlucht naar Marseille en vanuit daar nog een paar tochtjes op de fiets maken tot ze terug gaan naar New Zeeland. Dat zijn echte bikepackers.

Dag 8 (13 juli 2023, afstand 120,66 km)

Hammerstein (D) is het eerste plaatsje dat ik tegen kwam. Door de velden van druiven ranken gereden. De druiven waren nog groen. In plaatsje Erpel (D) ben ik wat langer gestopt. Een typisch Duits plaatjes met een geweldige bakker. na het nodige ingeslagen te hebben ben ik door gegaan naar Kohln (D). Door Koningswinter (D) en Bonn (D) gekomen in Kohln (D) (ook wel Cologne genaamd). Het werd echter wel tijd om weer een plekje te zoeken om te slapen. Nu een iets minder plekje (muntje kopen om te douche en alles cash niet met een bankkaart). Even goed met iedereen die daar aanwezig was een gezellige avond gehad. Ieder zo met een mooi verhaal over “Fietsen”. Zo heeft ieder zijn eigen ervaring op deze EuroVelo 15. Hé, daar kwamen ook die twee uit New-Zeeland aan. Natuurlijk tot laat zitten kletsen.

Dag 9 (14 juli 2023, afstand 159,08 km)

Op deze dag voelde ik weer dat ik het ritme te pakken had. Ondanks alle hobbels (letterlijk en figuurlijk) merkte ik dat de instelling alleen maar vooruit en niet stukje terug rijden er was. Dat de benen beter gingen aanvoelen en dat mijn motto Let’s ride & make miles weer naar boven kwam. De ochtend door Dusseldorf gereden en ondanks alle weg versperring (er was zelfs een verdwenen brug over de Rijn, geweldig) was het een prachtige rit. Iedereen wordt wakker, de stad komt uit zijn slaap en het is dan nog zo rustig. Heerlijk !. Door Kalkar (D) de bordjes Emmerich am Rhein gevolgd. Dit gaf mij een prachtige rit, tot aan de brug over de Rijn die ik moest nemen. Afgesloten voor fietsers. Via een hek dat open stond toch even proberen maar ojee, tegen het verkeer in de brug over. Dat was wel even spannend, helemaal omdat het 1 van de grootste bruggen is. Zonder kleerscheuren erover heen gegaan en snel via een paadje naar beneden. Pfff dat was wel even een dingetje. Het laatste plaatsje Kleve (D) in Duitsland en ik was in Nijmegen. Op de vierdaagse camping mocht ik nog een nachtje slapen (ondanks dat alles was gereserveerd). Prima te doen en vriendelijk ontvangst.

Dag 10 (15 juli 2023, afstand 164,52 km)

De laatste dag richting Hoek van Holland. Het weer was in de ochtend geweldig en kon lekker door fietsen door Nijmegen, Druten naar Zaltbommel. Helaas kwamen toen wel de donkere wolken te voorschijn. Maar het bleef droog en kon makkelijk over de brug bij Alblasserdam naar Rotterdam rijden. Plots stond ik voor een uitdaging. De Maastunnel. deze is dus voorzien van een tunnel speciaal voor fietsers. Hoe grappig is dat. Jammere was dat aan de andere kant het begon te regenen en flink ook. Voor het eerst maar regenpak aan. Ik wilde door naar Hoek van Holland. Wat een wind, zzw dus recht in mijn gezicht. In de woonwijk aan de rand van Rotterdam had ik er nog niet zo heel veel last van maar op de dijk Vlaardingen, Maassluis tot aan Hoek van Holland heb ik wel moeten werken. Hoek van Holland was bereikt. Aan de voet van de Pier daar waar de Waal de Noordzee in gaat kwam aan deze EuroVelo 15 (Rhein route) een einde.

Conclusie over de EuroVelo 15 (Rhein route).

In 9 dagen van Zwitserland naar Nederland, langs de prachtige Rijn die vertakt met de Waal en door de meest uiteenlopende dorpjes en stadjes was dit een prachtige ervaring. Al was Zwitserland zo mooi, schoon en vriendelijk en was het verbazingwekkend om even het Franse landschap te zien was het toch groot gedeelte Duitsland. Nog steeds niet overtuigd van Duitsland. Dit keer veel hobbelige weggetjes, drukke wegen met veel verkeer, veel gefietst door industrie heen en te vaak afzettingen welke niet worden aangeduid. Dat maakt het fietsen wel wat lastig. Ik weet dat Duitsland prachtig is, maar de gebieden die ik tot nu toe heb gefietst (wellicht door mij verkeerd gekozen) vind ik tegen over de Franse – en Belgische gebieden wat tegen vallen. Des al niet te min, heb ik een geweldige tocht gehad. Dit was gewoon weer een echte “Let’s ride & Make miles”. Op naar de volgende tocht.

“Als je twee keer het wiel uitvind, kun je een fiets maken”